Els problemes de la dieta de la societat del segle XXI es poden resumir en què consumim dietes excessivament riques en greixos i pobres en fibra. Aquest missatge ha estat difós àmpliament pels medis de comunicació fins a la sacietat i en podem treure la conclusió fàcil de què els greixos no són saludables o, fins i tot, que no són necessaris. Mirem-nos-ho amb més detall, busquem els matisos.

Si busquem evidències, veiem que els nadons, en néixer, a través de la llet materna, l’aportació nutricional més important que reben és, precisament, els greixos. Fins a 5 vegades més que no pas proteïnes. Aquesta observació és alliçonadora i ens porta a pensar que els greixos són realment importants en la dieta dels infants ja des de nadons.

lactancia-materna-impacte-desenvolupament-cognitiu_ARAIMA20150318_0236_5

Hi tenim una explicació, el cervell dels nounats representa entre un 10-11% del pes total del nadó, una proporció molt important si la comparem amb la de l’adult (2%). En l’adult, el consum metabòlic del cervell, l’energia que gasta, representa un 20% del total, però el cervell dels infants pot arribar a consumir el 50% de la despesa metabòlica de tot el cos, inaudit! I això que els més petits ni tan sols parlen!

‘El 60% de la massa encefàlica està formada per greixos’

El 60% de la massa encefàlica està formada per greixos i acumula l’energia que necessita en forma de greixos. Per això la llet materna aporta tanta quantitat de greix al nadó. Cal tenir en compte, doncs, que els nens necessiten més quantitat de greix que els adults de forma proporcional al seu pes, està clar.

Els greixos no engreixen
Pensar que si donem greixos als nens, aquests els incorporaran en forma de greix al seu propi cos és un error. El metabolisme no funciona així. Hi ha greixos que tenen propietats fins i tot oposades: aprimen, com per exemple l’àcid linoleic conjugat dels formatges. Els greixos omega 3, per exemple, són indispensables per al bon funcionament en general de tot l’organisme i molt en especial del sistema nerviós, irrenunciables per als estudiants.

avocado-829092_1920

Quins greixos han de menjar els nens
Farem una llista, doncs d’aliments que tenen greixos beneficiosos i necessaris, els quals, lògicament s’han de menjar amb mesura:

Fruits secs: ‪‎nous, ‪‎avellanes, ‪‎pinyons, ‪‎ametlles, i també castanyes,….n’haurien de portar sempre a la butxaca per si tenen gana.
‪‎Oli d’oliva no refinat.
Oli de ‪‎coco, ‪sèsam, ‪‎llinosa
‪‎Alvocats, ‪Tofu
‪Sardines, ‪seitons, ‪‎arengades, anxoves.
I, perquè no, algun dia, un bon tall de cansalada fresca (no fumada) millor ecològica.

Si doneu làctics als nens, és un gran contrasentit donar-los-els ‪desnatats, perden els greixos que necessiten i capacitat d’absorció del calci. Alguns formatges, iogurts i quefir poden donar un equilibri important a la dieta, millor si són de cabra o d’ovella.

dried-fruit-711659_1920

‘L’obesitat infantil ve per l’excés de sucre i hidrats de carboni refinats’

Quins greixos no hem de donar als nens
Fregits (patates fregides, patates xips, chicken nuggets, aletes de pollastre fregides amb la pell…)
‪‎Pastisseria industrial en general
‪‎Margarines, txutxes (llepolies)
Formatges de fabricació industrial, mantega, gelats, llard, llardons
Rostillons, cotnes fregides, dauets de bacon fregit
“Ganchitos, Cortezas”, Xurros, Xuxos…

I no s’engreixaran?
El problema de l’obesitat infantil ve, principalment, per l’excés de sucre i hidrats de carboni refinats, i la manca de l’exercici físic. Els greixos saludables, estiguem tranquils, són necessaris i donen equilibri a la dieta.

Fer Comentari

La teva adreça de correu electrònic no serà publicada.