Els investigadors de CREAL han trobat que el trànsit és l’única font de partícules fines que s’associa amb una reducció en el desenvolupament cognitiu, per tant, la reducció de la contaminació atmosfèrica procedent del tràfic a les escoles primàries pot tenir efectes molt beneficiosos sobre la cognició.

Un estudi dirigit per investigadors del CREAL, centre aliat d’ISGlobal, i publicat a la revista Environmental Health Perspectives ha explorat el paper que les fonts de matèria particulada de l’aire de les escoles tenen en el desenvolupament cognitiu.

Alguns estudis previs havien reportat una associació entre l’exposició a la contaminació de l’aire procedent del trànsit i un menor creixement en les capacitats d’aprenentatge. “No obstant això, s’ha investigat molt poc el paper en el desenvolupament cognitiu dels components de la matèria particulada (PM, per les sigles en anglès) o d’altres fonts diferents al trànsit”, comenta Xavier Basagaña, investigador del CREAL i el primer autor de l’estudi.

Els investigadors de CREAL han trobat que el trànsit és l’única font de partícules fines que s’associa amb una reducció en el desenvolupament cognitiu. “Per tant, la reducció de la contaminació atmosfèrica procedent del tràfic a les escoles primàries pot tenir efectes molt beneficiosos sobre la cognició”, conclou Jordi Sunyer, codirector d’CREAL i coordinador de l’estudi.

En l’estudi es va seguir a una cohort de 2.618 nens de 39 escoles de Barcelona, amb una edat mitjana de 8,5 anys. Al llarg de quatre visites espaiades en el temps, els escolars van completar proves computeritzades per avaluar la memòria de treball, que és la funció executiva del cervell que tracta múltiples peces d’informació de forma transitòria, la memòria de treball superior, que és la que involucra processos més complexos, i la manca d’atenció. En paral·lel, els investigadors van mesurar la matèria particulada de menys de 2,5 micròmetres de diàmetre (PM2.5) tant a l’aula com al pati i al llarg de dues campanyes d’una setmana.

Els resultats de la investigació van mostrar que un increment de 4 microg/m3 de les PM2.5 a l’interior de les escoles a causa del trànsit proper es va associar amb reduccions del creixement anual del 22 % en el cas de la memòria de treball i del 30 % en la memòria de treball superior. Pel que fa a l’escala de manca d’atenció, les diferències al llarg d’un any van aconseguir el 11 %. “Cap de les altres fonts de PM2.5 es va associar amb efectes adversos sobre el desenvolupament cognitiu”, conclou Xavier Basagaña.

Referència

Basagaña X, Esnaola M, Rivas I, Amato F, Alvarez-Pedrerol M, Forns J, López-Vicente M, Pujol J, Nieuwenhuijsen M, Querol X, Sunyer J. Neurodevelopmental Deceleration by Urban Fine Particles from Different Emission Sources: A Longitudinal Observational Study. Environ Health Perspect. 2016 Apr 29;124(5). [Epub ahead of print]

Sobre L'Autor/a

Redacció Nens Sans

Fer Comentari

La teva adreça de correu electrònic no serà publicada.